ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Praktyka

Wykorzystaj teleobiektyw do fotografii krajobrazu

2014-03-04
0 komentarzy
90
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Wykorzystaj teleobiektyw do fotografii krajobrazu
fot. Mark Hamblin
Fotografując krajobraz warto się zastanowić, czy zamiast szerokiego kąta, nie lepiej użyć teleobiektywu, by skupić się na detalach sceny

Podkreślając najbardziej efektowne szczegóły, można łatwo uzyskać bardzo mocną kompozycję. Pracując z teleobiektywem, należy wyznawać zasadę "im mniej, tym lepiej". Kompozycja powinna być prosta, ale skupiona wokół wyrazistej części krajobrazu, tej, która robi największe wrażenie. Nie ma żadnych żelaznych zasad dotyczących tego, kiedy lepiej przestawić się na długi lub krótki obiektyw. Krajobrazy, które dobrze układają się w teleobiektywie, to te zawierające konkretne elementy kompozycyjne, które można ładnie ze sobą zgrać. Może to być linia drzew, wyizolowany budynek, betonowe mury, czy wijąca się rzeka, wierzchołki gór lub ciekawe wzory na polu i wszelkiego rodzaju kontrasty, gra światła i cienia.

Przy tego typu ujęciach należy w scenie szukać mocnych elementów, punktu, który przyciągnie wzrok i wywrze jakieś wrażanie na widzach. Mając takie części składowe, można ułożyć je w ładną kompozycję.

Jakiego sprzętu potrzebujecie? Świetnie sprawdzi się nawet amatorski zoom o zakresie zbliżonym do 70-300 mm. Nasz obiekt będzie zazwyczaj statyczny, dlatego nie musi to być superszybki, bardzo jasny, a co za tym idzie, również drogi obiektyw. Z pewnością nie obejdziecie się bez stabilnego statywu, zdalny pilot do wyzwalania migawki też może się przydać. Teraz potrzebujecie już tylko odpowiedniego widoku.


Spowite we mgle drzewa i ich odbicie w lustrze jeziora, sfotografowane szerokim kątem, straciłyby swój czar, fot. Mark Hamblin
Spowite we mgle drzewa i ich odbicie w lustrze jeziora, sfotografowane szerokim kątem, straciłyby swój urokr, fot. Mark Hamblin
Foto

O czym trzeba pamiętać fotografując krajobraz za pomocą teleobiektywu

  • Prosta kompozycja. Starajcie się skoncentrować na najbardziej interesujących elementach krajobrazu. Wyłączcie z kadru wszystko, co mogłoby odciągnąć wzrok od głównego obiektu.
  • Wykorzystajcie światło. Światło padające pod niewielkim kątem tworzy długie cienie, wzmacnia poczucie głębi i dramatyzmu w zdjęciach. Miękkie światło idealnie nadaje się do odkrywania drobnych szczegółów i do mało kontrastowych zdjęć, które są bardzo subtelne.
  • Eliminacja poruszenia. Pamiętajcie, by sprzęt stał stabilnie, wykorzystajcie do tego dobry statyw, włączcie funkcje wstępnego uniesienia lustra i skorzystajcie z pilota lub samowyzwalacza.
  • Optymalna wielkość otworu przysłony. Gdy fotografujecie odległy krajobraz, dużą głębię przy jednoczesnej wysokiej ostrości zdjęcia, można uzyskać, korzystając z przysłony f/8 lub f/11.

Główną zaletą fotografowania za pomocą obiektywu tele jest łatwość, z jaką można znaleźć coś ciekawego w odległym punkcie krajobrazu. Dąb sfotografowany za pomocą obiektywu 28 mm otoczony będzie bałaganem w postaci gospodarstwa z budynkami, szarego nieba, natomiast gdy podejdziemy do tematu za pomocą obiektywu tele, można drzewo ładnie wyizolować i stworzyć naprawdę dobre zdjęcie dosłownie z niczego. Miejcie to na uwadze w czasie swoich podróży i starajcie się notować potencjalne obiekty zainteresowania. Następnie, gdy czas i warunki pogodowe będą sprzyjać fotografowaniu, powróćcie w to miejsce i zróbcie zdjęcia.

Podobnie jak z tradycyjnymi zdjęciami krajobrazowymi, kluczem jest światło, choć jeśli macie naprawdę ciekawy obiekt, możecie z dobrymi skutkami fotografować praktycznie w każdych warunkach. Większość zdjęć wykonanych obiektywem szerokokątnym robiona jest w czasie tzw. złotych godzin wschodu lub zachodu słońca, ale przy teleobiektywie nie musicie na nie czekać. Nawet przy płaskim świetle możecie wykonać znakomite zdjęcia, wolne od przesadnego kontrastu i pełne szczegółów. Gdy mocno przybliżycie, możecie wykluczyć z kadru niebo, które w szary dzień jest zupełnie nieinteresujące.

Wielkość otworu przysłony decydować będzie o tym, jak wiele planów zdjęcia będzie wyraźnych. Fotografowanie długim obiektywem sprawia, że głębia ostrości dodatkowo się zmniejsza, tak więc by rozszerzyć płaszczyznę ostrości, konieczne może być przymknięcie przysłony do f/16 lub f/22. Jednak faktem jest też, że głębia ostrości wzrasta wraz z odległością od fotografowanego obiektu, dlatego oba te czynniki mogą się nawzajem niwelować. Alternatywnie, gdy chcecie się skupić na konkretnym elemencie sceny, powinniście dążyć do uzyskania selektywnej ostrości. Gdy fotografujecie z maksymalnie otwartą przysłoną, pierwszy i ostatni plan będą zazwyczaj poza płaszczyzną ostrości, dzięki czemu główny bohater zdjęcia będzie się na nim ładnie wyróżniał.


Jeżeli nie jesteście pewni kadru, lepiej skadrować szerzej, zostawiając trochę miejsca, tak by później w razie konieczności przyciąć zdjęcie.
Jeżeli nie jesteście pewni kadru, lepiej skadrować szerzej, zostawiając trochę miejsca, tak by później w razie konieczności przyciąć zdjęcie.

Dajcie sobie trochę czasu na dobre skomponowanie sceny

Gdy fotografujecie krajobrazy za pomocą teleobiektywu, kluczem do Waszego sukcesu jest kompozycja, dlatego pamiętajcie, by zwrócić na nią należytą uwagę. Zazwyczaj zdjęcie komponujemy intuicyjnie, ale mimo wszystko trzeba zastanowić się nad kilkoma rzeczami.

Jedną z tak zwanych reguł odnoszących się do kompozycji jest zasada trójpodziału, według której zdjęcie podzielone jest równo czterema liniami: dwiema pionowymi i poziomymi. Dlatego aranżując przestrzeń w kadrze, starajcie się uchwycić główne elementy tak, by znajdowały się na ich przecięciu, a kolejne plany biegły wzdłuż linii. Dobrym sposobem jest ustawienie dwóch elementów wzdłuż przeciwległych linii pionowych (lub poziomych, w zależności od koncepcji).

Zoom w obiektywie daje dużą elastyczność i pozwala decydować o tym, co zostanie zawarte w kadrze, a co zostanie z niego wyłączone. Niewielkie nawet zmiany ogniskowej mogą totalnie zmienić wymowę zdjęcia, dlatego za każdym razem dokładnie sprawdzajcie co znajduje się przy krawędziach kadru i miejcie oko na wkradające się w kadr gałęzie czy placki szarego nieba. Spróbujcie wykadrować tak, by zostawić wokół kadru ramkę, by nie obcinać żadnych drzew, gałęzi.

Trzy kroki do lepszych krajobrazów

Ustaw i skomponuj Ustawcie aparat na statywie i wypróbujcie różne ogniskowe. Jeżeli obiektyw ma specjalne mocowanie statywowe, skorzystajcie z niego, jeżeli nie, skorzystajcie z mocowania aparatu. Odpowiednio skomponujcie zdjęcie i przykręćcie wszystkie elementy statywu, by był jak najbardziej stabilny.
Ustaw i skomponuj Ustawcie aparat na statywie i wypróbujcie różne ogniskowe. Jeżeli obiektyw ma specjalne mocowanie statywowe, skorzystajcie z niego, jeżeli nie, skorzystajcie z mocowania aparatu. Odpowiednio skomponujcie zdjęcie i przykręćcie wszystkie elementy statywu, by był jak najbardziej stabilny.
1
Ustaw i skomponuj
Ustawcie aparat na statywie i wypróbujcie różne ogniskowe. Jeżeli obiektyw ma specjalne mocowanie statywowe, skorzystajcie z niego, jeżeli nie, skorzystajcie z mocowania aparatu. Odpowiednio skomponujcie zdjęcie i przykręćcie wszystkie elementy statywu, by był jak najbardziej stabilny.
Wybierz przysłonę By wszystko było ostre, wybierzcie wąską przysłonę pomiędzy f/11-f/22. Jeżeli chcecie, by bardziej wyraźny był tylko wybrany element, otwórzcie ją do f/4 lub f/5,6.
Wybierz przysłonę By wszystko było ostre, wybierzcie wąską przysłonę pomiędzy f/11-f/22. Jeżeli chcecie, by bardziej wyraźny był tylko wybrany element, otwórzcie ją do f/4 lub f/5,6.
2
Wybierz przysłonę
By wszystko było ostre, wybierzcie wąską przysłonę pomiędzy f/11-f/22. Jeżeli chcecie, by bardziej wyraźny był tylko wybrany element, otwórzcie ją do f/4 lub f/5,6.
Wstępne uniesienie lustra Drgania aparatu i wibracje spowodowane ruchem lustra w przypadku długich obiektywów stanowią duży problem, nawet jeżeli aparat jest na statywie. Dlatego włączcie funkcję wstępnego uniesienia lustra, która razem z pilotem do zdalnego wyzwalania migawki lub samowyzwalacza da idealnie ostre zdjęcie.
Wstępne uniesienie lustra Drgania aparatu i wibracje spowodowane ruchem lustra w przypadku długich obiektywów stanowią duży problem, nawet jeżeli aparat jest na statywie. Dlatego włączcie funkcję wstępnego uniesienia lustra, która razem z pilotem do zdalnego wyzwalania migawki lub samowyzwalacza da idealnie ostre zdjęcie.
3
Wstępne uniesienie lustra
Drgania aparatu i wibracje spowodowane ruchem lustra w przypadku długich obiektywów stanowią duży problem, nawet jeżeli aparat jest na statywie. Dlatego włączcie funkcję wstępnego uniesienia lustra, która razem z pilotem do zdalnego wyzwalania migawki lub samowyzwalacza da idealnie ostre zdjęcie.

Akademia DCP - Serwis Specjalny

Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl

Polecamy